Не жить мені,
якщо забуду Тебе, земля батьків свята,
Де хлюпають піснями в груди Мої жита, моє життя!
(В. Грабовський)
Мальовниче село Крилівка, центр сільської ради, розташоване на правому березі річки Пустохи (притоки Гуйви) за 13 км. на південний схід від районного центру та за 62 км. від обласного, за 16 км. від залізничної станції Чорнорудка. Площа села – 336,6 га. Площа земель в адмінмежах Крилівської сільської ради – 2442 га. Перша письмова згадка про село належить до 1616 року. В одному з переказів, в яких пояснюється назва села, розповідається наступне. Це було за часів кріпацтва. На місці села тоді шуміли столітні дуби. Тут і почали збиратися кріпаки з довколишніх сіл, що повтікали від своїх панів. Може тому вони зупинились тут, що саме в цьому місці весело дзюркотів серед трав струмок, несучи свою чисту, прозору воду у невелику, вередливу Пустоху, притоку Гуйви. Якраз біля струмка наздогнали їх панські посіпаки з собаками. Втікачі вирішили краще загинути, ніж повернутися в неволю. Закипів бій. Кров людська потрапила у воду і з того часу вода в струмку стала рудувато-червонуватою. Тому люди, які все ж оселились на його берегах, назвали його Рудкою. А, оскільки Рудка утворювала з Пустохою крило, то село, яке все таки незабаром виникло, нарекли Крилівкою. Існує ще одна легенда про походження назви села. Можливо названо його в честь першого поселенця, козака – втікача, якого звали Кирило. А, можливо, носив він прізвисько «Крило», бо мав веселу, швидку і добру вдачу.
Саме населення складалося з селян – втікачів. Річка Рудка, в яку розлився лісовий струмок розділила село навпіл. Щоб в літню спеку зберегти води річки, її перегородили греблею. Там, біля греблі і поселялись сім’ї все нових і нових втікачів, що шукали у селі притулок. Пізніше вони одержали прізвища Нагребельних та Загребельних – нащадків колишніх кріпаків, що втечею здобули собі волю. До речі, людей на прізвище Нагребельний і зараз найбільше у селі. Ю. М. Круглик в книзі « Ім’я вашого міста» ( Київ «Наукова думка» 1978 рік) розповідає таку легенду про походження назви селища Червоне. Він говорить про жорстокий кривавий бій місцевого населення з татарами на Криловецькому полі. Відтоді це поле почали називати Червоною землею. Часто тут знаходять шматки червоного каменю. Кажуть, що то закам’яніла кров загиблих людей. Очевидно, що легенда ця пов’язана з виходом на поверхню землі у цих місцях порід червоного і сірого граніту. А ще біля села є піщаний кар’єр та у 20 – 30 роках минулого століття проводились неподалік села торфорозробки. Довгий час поміщика в селі не було. Село належало до казенних маєтків.(Ф №58 Оп. №1 № 637, 144 (об) «О принадлежности имения к числу государственных.» ЖДА) Кожна сім’я мала свій наділ землі. Ґрунти в основному бідні, піщанисті, при тогочасному обробітку землі жителі отримували мізерні врожаї. Звичайно, місцеве населення вело натуральне господарство( все, що потрібно для прожиття жителям вирощувалось і виготовлялося на місці, у село і нізвідки додатково не завозилося) Селяни спільно користувалися пасовиськами, сінокосом та лісом. Керував життям села староста, якого обирали жителі із найбільш поважних односельців. Але у 1845 році частиною села почала володіти поміщиця Маржковська, а потім Боброва. Дворів у 1888 році – 193, жителів села – 1503 чол. В міру зростання неземлеробського населення зростав попит на хліб. Основну масу товарного хліба давали поміщицькі господарства, яким належало понад три четвертих всієї землі. Всі ці землі оброблялися руками покріпачених селян, позбавлених найелементарніших людських прав. Селяни-кріпаки працювали на панщині 5—6 днів на тиждень від ночі до ночі. Крім панщини, кріпаків змушували виконувати різні додаткові роботи, які в панщинні дні не зараховувалися,— прясти льон і коноплі, прибирати панський двір, полоти городи, відбувати лісові, транспортні, грабарські, караульні та інші повинності, а також платити поміщикові силу-силенну різних натуральних і грошових поборів. Посилення експлуатації, зубожіння селянських мас, низька культура землеробства, майже повна відсутність добрив — усе це призводило до частих неврожаїв. Церковно - приходська школа у селі була організована у 1859 році священиком Платоном (Юліаном ) Яневичем. Навчалось у ній 47 учнів. Це була однокласна школа з трьома роками навчання. Контроль за роботою школи вела православна церква. Навчання в школі здійснювалось за програмою, затвердженою священним синодом. Основними предметами, що вивчались в школі були: російська мова, закон Божий, арифметика, чистописання, церковний спів. Крім цього, вчителем давались початкові знання з географії, російської історії, природознавства. Навчання в школі розпочиналося 1 жовтня і тривало до 1 травня. Вчителям категорично заборонялось бити учнів, тягати їх за вуха, обзивати лайливими словами. Сільська школа ділилась на дві половини, в одній проводились заняття, а в другій жив або священик із сім’єю, або вчитель. До школи ходили діти лише тих батьків, які могли добре одягнути і взути своїх дітей. Через село на основі існуючої ґрунтової дороги поміщиком Федором Федоровичем Терещенком у 1914 році була побудована викладена бруківкою дорога, яка з’єднала село із залізницею (ст.. Чорнорудка) та районним центром. І село далі почало уже розростатись вздовж цієї дороги. В кінці 60 –х років XX ст.. вона була оновлена. Місцем відпочинку для селян служив шинок, що належав євреєві на прізвище ( прізвисько) Еліна. Для непокірних владі жителів була побудована холодна, яку жителі називали кацабурнею. Влада в селі належала старості, що призначався із заможних селян. Одному із старост на прізвище Нагребельний за хорошу і дбайливу роботу наділили хутір. Люди селилися біля його двору, тому що там був чорнозем. Жили на хуторі сімї Нагребельних, Ковалюків, Арцюхів та ін. Хутір проіснував до кінця 30 – х років XIX ст. Потім хати були перевезені до села.